“Kad ir darīšana ar cilvēkiem, jāatcerās, ka tās ir radības, ko veido emocijas, aizspriedumi, iedomība un pašlepnums.”
Dale Carnegie

Fascinējošs fakts, ka grāmata, kas izdota 1936. gadā vēljoprojām tiek pārdota pat šodien. Saka, ka laiki mainās, cilvēki un to uzskati arī, taču šajā grāmatā ir kas unikāls, universāls, ko var pielietot arī 21. gadsimtā. 

*Raksta laikā Tev būs doti uzdevumi, ko vari iekļaut savā ikdienā, lai attīstītos*

Varu teikt, ka manā redzējumā, grāmatas pamats ir Dale Carnegie 19 “baušļi”, pēc kuriem dzīvot!

Sākšu ar pašu pamatu ideoloģijai, tas ir, pieturies pie principa: labāk velti laiku, lai iemācītu kādam darbību nevis simtiem reižu atkārtotu to viņa vietā. Pirmkārt, tu atvieglosi savu turpmāko dzīvi ietaupot laiku, kā arī otrs novērtēs to, ka tu pacenties viņam kaut ko iemācīt.

Uzdevums: pārdomā visas šīs dienas tikšanās un analizē, ko Tu varēji pateikt labāk, ko nevajadzēja teikt.

Veids, kā turpināt attīstību – dari to, no kā baidies un pieraksti panākumus, kā to paveici. Jūs nevarat iedomāties, cik svarīgi ir atcerēties visu dzimšanas dienas!

Nekritizē, nenosodi, nesūdzies, vairāk saki paldies!

Cilvēki pārsvarā baidās tikt nosodīti par to, ko paveiks, pateiks, tāpēc bieži neizdara to, ko vēlētos, respektīvi nobīstās. Nenosodi sevi. Visi slavenie bandīti, piemēram, Als Kapone to nedarīja, viņi ticēja, ka reāli palīdz tautai un viņu darbs nav sodāms.

Visi var kritizēt un nosodīt, pārsvarā to arī dara, taču tas prasa raksturu, lai saprastu, piedotu, paslavētu


Benjamin Franklin

Kritika izraisa dusmas, aizsargmehānismu un liek cilvēkam pretoties tavam viedoklim. Kritiku ir jāmāk pasniegt, lai tā ir saprotama, taču, lai arī otrs neapvainojās.

Kritizēšana vienmēr atnāks atpakaļ, taču atkarīgs labā vai sliktā veidā, tāpēc pirms kritizē, iedomājies sevi otra vietā. Visi var kļūdīties, rīkoties nepareizi, taču nenosodi, pieņem to un saproti viņus. 

Dod cilvēkam patiesas un sirsnīgas atzinības!

Cilvēki vēlas būt svarīgi! Tiem piemīt tieksme pēc novērtējuma, vēlme būt svarīgiem, tikt apbalvotam un paradīt to citiem. Taču katram cilvēkam atšķiras viņa novērtējuma un svarīguma iegūšana/nozīmīgums.

Lielākā spēja, ko Tu vari iegūt, ir – radīt un vairot entuziasmu savu darbinieku vidū, dodot personai stimulu strādāt. 

Glaimi no patiesas pateicības, komplimenta atšķiras ar sirsnīgumu un oriģinalitāti. Uzslavas ir vajadzīgas par konkrētām lietām, nevis plikas: malacis! 

Izraisi otrā dedzīgu vēlmi, sajūtu, ka viņš pats to grib!

Veids, kā ietekmēt cilvēku ir runāt par lietām, kuras vēlas viņi. Vispirms domā, ko otrs vēlas un tad prasi savu. Pirms prasi savu, padomā, kā es varu izdarīt, lai otrs to gribētu darīt. Radi otrā sajūtu, ka viņš pats to vēlas un tā ir viņa iniciatīva. 

Piemērs: Sāc ar mazu teikumu par savām sajūtām, bet tad sāc runāt, ja es būtu viņa vietā, tad – nosauc plusus un mīnusus, kas notiks, ja pieņems iepriekšējo lēmumu (pieraksti to visu uz papīra). Tad ļauj pašam iztēloties, neizdarot spiedienu.

Vienmēr mēģini skatīties no otra skatupunkta.

Ja tu vēlies, lai otrs kaut ko izdara, Tev jāpanāk, lai viņš pats to grib un redz jēgu tajā, ko dara, kā arī labumu sev.

Smaidi!

Ķīniešu teiciens: vīrietis bez smaida nedrīkst atvērt veikalu!
Kādas ir Tavas sajūtas, sazinoties ar cilvēku, kurš izstaro prieku, smaida? Nojaušu, ka patīkamākas nekā ar negatīvu un drūmu cilvēku.
Ja vēlies būt tas, ar kuru visi gribēs sazināties, SMAIDI!

Uzdevums: Katru dienu turpmākās 30 dienas 5 minūtes dienā skaties spogulī un trenē savu perfekto smaidu! Tādējādi to pilnveidosi un vairs nebūs jākautrējas smaidīt, kā arī būsi izveidojis ieradumu.

Cilvēkiem patīk savs vārds, izmanto to. Viņam tā ir svarīgākā skaņa pasaulē!

Ir vienmēr labāk sākt sarunu ar uzrunu vārdā vai vārdā un uzvārdā, atkarībā no situācijas, jo cilvēkam viņa vārds ir ļoti nozīmīga skaņa.

Papildus tam, Jūs nevarat iedomāties, cik svarīgi ir atcerēties ne tikai sarunas partnera vārdu, bet arī dzimšanas dienu un apsveikt viņu tajā! Cilvēki to noteikti atcerēsies, ja būsi apsveicis viņu!

Jautā otram jautājumus, lai izrādītu interesi par otru, veic izpēti par tēmu, kura otram patīk!

Vienīgais veids kā sarunā iepazīt partneri ir jautāt, jautāt un jautāt. Protams, to nedrīkst arī pārvērst par pratināšanu vai interviju, Tev arī ir jāsniedz kāda informācija pretī.

Ļoti svarīgi ir arī atcerēties, ko otrs teicis, lai varētu pēc tam painteresēties par šo tēmu un otrās tikšanās laikā jau viņu iekļaut sarunu tematos.

Liec otram sajusties svarīgam un dari to sirsnīgi!

Vidusmēra cilvēks var tikt kontrolēts, ja viņš jutīs tavu uzticību un respektu. Piemēram: Sarunas laikā var izmantot tādas frāzes kā:

  • “Es Jūs vērtēju kā cilvēku, kas tur savu vārdu”
  • “Es redzu, ka Jums svarīgs darījuma moments ir uzticība, tas ir ļoti labi, jo man arī ir šāda nostāja”
  • Vēl arī citas frāzes, kas izraisa uzticības un cieņas sajūtu

Strīdu uzvar nevis tajā nepiedaloties, bet apspēlējot pretinieku!

Strīdu ir grūti kādam uzvarēt. Lai atspēkotu argumentu: atrodi, kam piekrist un iejūties otra situācijā, pasaki ko labu, un tad sāc stāstīt par savējām labajām īpašībām.

“Naids nekad nav izbeigts ar naidu, bet gan ar mīlestību”

Buda

Tu neuzvarēsi naidīgu cilvēku strīdā ar naidu, taču tu vari viņu ievirzīt domāšanā, kas atrisinās problēmu. Strīdā sāc ar lietām, kur jūs abi piekrītat, dabū vairākus jā.

Pasakot nē, viss organisms noskaņojas atraidījumam, visa neiromuskulatūras sistēma paliek uztraukta. 

Respektē otra viedokli!

Cilvēka viedoklis veidojas pēc tā dzīves pieredzes un tur neko nevajag mainīt. Tāpēc nekad argumentu nesāc ar teikumu: “Es Tev pierādīšu, ka tas un tas ir taisnība!”

Labāk uzsākt ar frāzi: “Es domāju citādāk, taču es arī varu kļūdīties, un tāpēc apskatīsim faktus!”

Ja kļūdījies, atzīsti to un turpini risināt problēmas ar prātu nevis naidu!

Ja esi kļūdījies, atzīsti to. Pirms runā tālāk, padomā:

  • Varbūt Tu esi kļūdījies?
  • Kā Tev reaģēt?
  • Kā tas atstās iespaidu uz sarunu?
  • Vai esmu gatavs uzvarēt vai zaudēt sarunā?
  • Kas notiks abos scenārijos?

Uzklausi klienta sāpi un uzdod jautājumus par to, izrādi interesi!

Gadās situācijas, kad klients nav apmierināts ar sniegto pakalpojumu, preci, tad galvenais ir pārvērst šo neapmierināto klientu par pastāvīgo pircēju.

Soļi, kā rīkoties ar neapmierinātu klientu:

  • Noskaidrot problēmu.
  • Izteikt savu vēlmi uzlabot situāciju un pateikt, ka klients noteikta zina labāk par savu preci.
  • Atzīt, ka klients ir aizvainots un tā nekad nevajadzētu notikt. Pamatot, ka sarunas laikā nopratis, cik atbildīga un gudra persona viņš ir.
  • Galvenais saki, ka otrs ir taisnīgs un patiess.

Ļauj otram domāt, ka tā ir viņa ideja, bet patiesībā tā ir tavējā, kuru tu pārdod.

Tev ir vairāk degsme par idejām, ko pats iesaki, tāpēc, ja darba grupa nestrādā, pajautā, ko viņi sagaida, vēlas no manis un ko man jāsagaida no viņiem.

Pastāsti, ka tajā laikā, kad Tu biji viņu vietā arī pieļāvi daudz kļūdu, un galvenais ir mācīties no tām, un es ticu, ka Tu spēsi to labot un sasniegt. Uzdod jautājumus, lai viņš pats meklē risinājumu problēmai, nevis iedod risinājumu.

Dod cilvēkam uzmanību un līdzjūtību, ko viņš vēlas

Cilvēki izceļ savas sāpes, brūces, lai gūtu uzmanību un līdzjutību no citiem, bērni it īpaši to praktizē uz vecākiem.

Lai iegūtu to, ko vajag, jāspiež uz jūtām: jāsaka, ka viņu uzskatat par goda cilvēku, kas atbild par saviem vārdiem, bet ja nepatiks, kā es darbojos, tad es pieņemšu to. Ticu, ka viņš ir vīrs un vārds, un piekritīs.

Piemērs: Zelta frāze: “Es Tevi nevainoju par to kā tu jūties, ja es būtu tavā vietā, noteikti justos, rīkotos tāpat!” 

¾ cilvēku pasaulē trūkst līdzjutības un simpātiju, dod to viņiem.

Radi darbiniekos vēlmi pārspēt vienam otru 

Darbinieku vidū parasti valda dabīga savstarpējā konkurence, kurš sasniegs vairāk, kurš vairāk nopelnīs un dažādi citi varianti.

Veids kā kapitalizēties uz šī faktora, piemēram, ir lieliem burtiem uzrakstīt uz tablo, cik saražo viena maiņa, cik otra un sniegt bonusus tiem, kas pārspēs citu maiņu rekordus.

KOPSAVILKUMS

Noteikti ieteiktu visiem izlasīt šo grāmatu, jo tā sniedz ieskatu, kā sākt pašas vienkāršākās metodes, lai iegūtu sarunā to, ko Tu vēlies. Mana galvenā atziņa bija: Tev ir jāpieņem cilvēki, kādi tie ir, nevajag nevienu pārmācīt, vajag saprast, uzklausīt un iejusties otra lomā. 

Grāmatā arī vēl bija sadaļa par to kā uzlabot savu ikdienu mājās, saaistībā ar draudzeni/sievu, taču šis būs kā BONUS, ko varēs saņemt e-pastā!

Ja Tev ieinteresēja pašam izlasīt grāmatu, raksti, nosūtīšu PDF versiju!